Font Size

SCREEN

Layout

Cpanel

Az ütemes menetrendből törölt vonatok visszaállítása

A tavaly decemberi menetrendváltásnál a kelet-magyarországi ütemes menetrendi struktúrából jónéhány járat törlése került, amivel minimális költségmegtakarítás mellett hosszabb távon mindenképpen utasszám-, illetve bevételcsökkenéssel kell számolni, az utasok elégedetlensége mellett. A téves alapokon meghozott döntés korrekcióját javasolja az ITF.HU csoport.

A hivatalos kommunikációban az éves menetrendváltáskor az ITF szellemiségével, igazolt hatásaival szemben azzal indokolták a járatok törlését, hogy mindezek „indokolatlan túlkínálatot” jelentettek, kihasználatlanul közlekedtettek, és helyettük inkább a Dunántúlon közlekednek vonatok, hogy az állam által meghatározott költségkereten belül maradjon a MÁV-Start állami finanszírozási igénye.

A valóság ezzel szemben az, hogy a vasúttársaság vesztesége nem függ egyenes arányban a leközlekedtetett vonatok darabszámától, illetve a megtett vonatkilométerektől. A vasúti közlekedés esetében minden átlagköltségekre épülő számítás alapjaiban hibás, ezért azokból csak hibás döntéseket lehet hozni.

A gazdaságosság érdekében is szükséges Kelet-Magyarországon az előző évi, ütemes, kínálati vasúti menetrend visszaállítása, illetve Dunántúlon a korábban tervezett kínálati és ütemes menetrend bevezetésre kerüljön, hiszen csak így érhető el az a társadalmi hasznosság is, amit a gyakoribb közlekedés okoz (az utasok időt takaríthatnak meg, ami forintosítható nemzetgazdasági szinten).

Fontos, hogy visszaállításra kerüljenek olyan, ütemen felüli járatok is, amelyek a csúcsidei kínálat minőségi lefedését szolgálták: ilyenek a péntek-vasárnapi budapest-miskolci mentesítő gyorsvonatok, a Szerencs-Miskolc között a csúcsidőben megszüntetett betétjáratok, a Székesfehérvár-Érd-Budapest vonalon a reggeli (gyors)vonatok. Könnyen megoldható a szétdarabolt, több vonatszámban közlekedő vonatok meghirdetése közvetlen járatként is, pl. a Szombathely-Veszprém-Székesfehérvár-Budapest, a Nagykanizsa-Siófok-Székesfehérvár, illetve a Pécs-Sárbogárd-Pusztaszabolcs-Budapest vasútvonalon.

Share

Hozzászólások   

0 # Abymot 2009-02-04 12:20
12-es vonal órásütemének visszaállítására nem gondoltatok?
(Számomra nem egyértelmű, hogy beleértettétek-e)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # sbb.hu 2009-02-06 10:59
Történeti okokból az oroszlányi vonal is az "ITF-OST", azaz a a kelet-magyarországi ütemes menetrendi struktúra része, így a válasz természetesen egyértelmű igen.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # vonat blog 2009-06-28 10:25
Sziasztok!
Ma feltettem egy posztot a blogomra, melyben írok a Ti ütemes menetrendi javaslatotokról is. Feltűnő azonban, hogy kevéssé közérthető, nagyon nehezen hámozható ki a szövegből. Nem lehetne a fenti rövidebb, közérthetőbb formában, esetleg vonalankénti leírással is közölni, nemcsak tudományos cikként?
Üdv: vonat blog
szazvasutat.blog.hu
Válasz | Válasz idézettel | Idézet

Szóljon hozzá!

Biztonsági kód
Frissítés